Komunikasi bermaksud pertukaran maklumat atau berita yang berlaku secara terus menerus. Ia melibatkan kompenan pengirim berita, media penyampaian, mesej yang ingin disampaikan dan juga pihak yang menerima pesanan. Teknologi komunikasi ialah alat yang menambah kemampuan orang untuk berkomunikasi. Ia adalah peralatan perangkat keras (hardware) dalam sebuah struktur organisasi yang mengandungi nilai-nilai sosial, yang memungkinkan setiap individu mengumpulkan, memproses, dan saling tukar -menukar informasi dengan individu-individu lain. Teknologi komunikasi dapat membawa seorang individu melintasi batas ruang dan waktu serta mendapatkan informasi yang tidak didapat sebelumnya (McLuhan, 1965). Manusia telah menjadikan teknologi media sebagai jendela dunia (a window to the world) dan dapat mengetahui kejadian-kejadian yang jauh jaraknya tanpa perlu hadir langsung di lokasi kejadian (Noegroho, 2010: 4). Antara teknologi komunikasi yang ada pada masa kini ialah television, satelit, komputer, dan internet. Ia banyak membantu memudahkan kehidupan seharian, selain mewujudkan pembelajaran yang berkesan dalam kalangan belia.
Teknologi komunikasi menjadi medium yang membantu dalam proses pembelajaran. Jika kita lihat pada hari ini, pelbagai rancangan yang berunsurkan pendidikan disiarkan di televisyen. Rancangan seperti ini sememangnya banyak membantu pelajar dalam proses pembelajaran . Hal ini demikian kerana, pelajar akan lebih mudah memahami apa yang disampaikan kepada mereka, kerana program seperti ini banyak menggunakan visual dan animasi serta lebih bersifat santai. Dengan cara ini, para pelajar akan tertarik untuk mengikuti pembelajaran melalui program ini. Contohnya, rancangan TV IQ yang disiarkan di ASTRO, dimana rancangan ini memberi fokus kepada pelajar yang akan menghadapi peperiksaan UPSR, PMR dan SPM. Melalui medium ini, para pelajar dapat meningkatkan pemahaman dalam subjek-subjek yang diajar, contohnya sejarah, matematik, sains dan sebagainya. Selain itu, ia dapat memahirkan pelajar menjawab soalan-soalan terkini yang penting dan harus diberi penekanan dalam subjek tersebut.
Selain itu, penggunaan internet contohnya, memudahkan capaian terhadap sesuatu maklumat. Pelbagai maklumat boleh dicapai dengan cepat dan pantas. Penggunaan internet boleh membantu belia dalam proses pembelajaran, contohnya dalam mempelajari subjek sains. Dalam kelas atau kuliah misalnya, kita hanya diberi penerangan tentang sesuatu proses yang berlaku secara lisan, tanpa melihat proses yang berlaku . Dalam situasi ini, kebanyakan pelajar susah untuk membayangkan proses yang berlaku seperti yang diterangkan. Dengan menggunaan teknologi kini, video-video tentang sesuatu proses dapat dihasilkan secara animasi. Ia secara langsung dapat membantu meningkatkan kefahaman pelajar dan membantu pelajar mengingati proses itu.
Selain itu, teknologi komunikasi membolehkan belia mempelajari pelbagai bahasa dan meningkatkan lagi penggunaan bahasa. Penggunaan Yahoo Massenger dan Facebook contohnya, dapat membantu belia meningkatkan penggunaan bahasa inggeris. Jika seseorang itu berkawan dengan rakan dari luar negara contohnya England melalui laman social ini, secara tidak langsung mereka akan berkomunikasi dalam bahasa inggeris. Ia sekaligus dapat meningkatkan keyakinan dalam diri belia untuk mempelajari dan menggunakan bahasa tersebut. Selain itu, video-video yang boleh diperoleh dalam internet juga dapat membantu belia mempelajari bahasa lain.
Kesimpulannya, teknologi komunikasi banyak membantu belia dalam pelbagai aspek kehidupan termasuklah dalam aspek pembelajaran. Teknologi ini sangat bermanfaat kepada belia sekiranya digunakan dengan cara yang betul.